رایانش ابری – Cloud Computing چیست ؟

رایانش ابری چیست؟

اغلب به صورت متغیر است به معنی اینکه با توجه به تقاضا محاسبات را انجام می دهد و پروسس خود را تقسیم می کند.یک نوع از آن بر پایه اینترنت قرار گرفته است که در آن منابع به اشتراک گذاشته شده و اطلاعات به کامپیوتر و دیگر دستگاه ها بر اساس میزان تقاضا ارائه می گردد.این مدل ، یک مدل برای فعال کردن در هر مکان و زمان است.برای تقاضا به یک منبع مشترک از منابع محاسباتی قابل تنظیم استفاده می شود.محاسبه ابری و نیز ذخیره سازی ابری راه کار مناسبی برای پردازش و ذخیره داده های خود در دیتا سنتر سرور مجازی فارسی می باشد.این کار باعث می شود که با به اشتراک گذاشتن منابع برای رسیدن به یک هدف مشترک در ذخیره سازی انرژی کمک کرده و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است زیرا زیرساخت های ما همگرا بوده و خدمات مشترک است.و رایانش ابری یا به اختصار ابر “The Cloud” تمرکزش بر این است که تاثیر منابع به اشتراک گذاشته شده را به حداکثر برسانیم.

منابع ابری معمولا نه تنها توسط کاربران مختلف به اشتراک گذاشته می­شوند بلکه به صورت پویا نیز برای تخصیص منابع به کاربران ارئه می­گردد.به عنوان مثال یک مرکز کامپیوتر ابر است که کاربران اروپایی در ساعات اداری اروپا با یک برنامه خاص ( برای نمونه ، میل ) ممکن است همان منابع تخصیص مجدد برای ارائه به کاربران آمریکای شمالی در ساعات اداری شمال آمریکا با برنامه مختلف (برای نمونه ، یک وب سرور). این رویکرد حداکثر استفاده از قدرت محاسباتی را در بر دارد. در حالی که کاهش هزینه های کلی از منابع با استفاده از قدرت کمتر ، تهویه مناسب ، فضای فیزیکی طبقه بندی شده Rack Space)) و غیره را به شما ارائه می کند.با محاسبات ابری ، کاربران متعدد می توانند یک سرور برای بازیابی و به روز رسانی داده های خود بدون نیاز به خرید License برای برنامه های مختلف دسترسی داشته باشند.

اصلاح “moving to cloud” نیز به یک سازمان در حال دور شدن از مدل سنتی CAPEX (خرید سخت افزار اختصاص داده شده و مستهلک شدن آن پس از یک دوره از زمان ) به مدل OPEX اشاره دارد.( از یک زیرساخت ابر به اشتراک گذاشته ، ولی پرداخت آن به اندازه استفاده او از این منابع ابری).

با استفاده از شبکه های با ظرفیت بالا و کامپیوتر های کم هزینه و دستگاه های ذخیره سازی و استفاده گسترده از مجازی سازی سخت افزاری ، معماری سرویس­ گرا و محاسبات خود مختار و ابزار رو به رشد و به روز سرور مجازی فارسی  این سرور را در دسترس قرار داده و این امکان را دارد که شرکت ها در مقیاس بالا برای محاسبات نیاز به افزایش دسترسی به سخت افزار و پس از آن در مقیاس پایین دوباره درخواست به کاهش دسترسی خواهند داشت.

رایانش ابری

Cloud Computing - رایانش ابری

مدل های سرویس ابری

هرچند سرویس دهنده ها طرفدار معماری “همه چیز به عنوان یک سرویس” (EAAS) هستند ارائه دهندگان ابر خدمات خود را بر اساس مدل های مختلف ، ارائه می کنند.

سرویس تک زیرساخت (IaaS) :

در این مدل رایانش ابری با توجه به IETF (نیروی ضربت مهندسی اینترنت) ارائه دهنده ماشین های غالبا فیزیکی و یا مجازی و منابع دیگر را ارائه می دهند. IaaS اشاره ای به این خدمات آنلاین است که کاربران انتزاعی از جزئیات زیرساخت مانند منابع محاسبات فیزیکی ، محل فیزیکی ، پارتیشن بندی داده ها ، امنیت ، پشتیبان گیری و غیره بهره مند شوند.

یک مجازی ساز مانند Xen ، Oracle VirtualBox  ، KVM  ، VMware ESX/ESXi  ، یا هر مجازی سازی که با یک ماشین مجازی به عنوان مهمان اجرا می شود ، در عملیات ابری می تواند تعداد زیادی از ماشین های مجازی و توانایی خدمات به مقیاس بالا و پایین با توجه به میزان نیاز های مختلف مشتریان را پشتیبانی کند.

ابرهای IaaS گاهی اوقات پیشنهاد منابع اضافی مانند ماشین های مجازی سازی و منابع Disk-image  ، ذخیره سازی بلوک های خام ، فایروال ها ، Load balancers ، آدرس های آی پی ، شبکه های مجازی محلی (VLan ها ) .ابر IaaS این ارائه دهندگان منابع را بر روی استخر بزرگ خود که در دیتا سنتر نصب شده است ارائه می دهد.

برای اتصال گسترده منطقه ای مشتریان می توانند هم از اینترنت و یا ابر ها (شبکه های خصوصی مجازی اختصاصی داده شده) استفاده کنند.

برای گسترش برنامه های کاربردی خود، کاربران ابر نصب تصاویر سیستم عامل و نرم افزار نرم افزار خود را در زیرساخت ابر انجام می دهند.سرور مجازی فارسی صورت حساب خود را بر اساس محاسبات ابزار و مقدار منابع اختصاص داده شده و مصرف مشتری حساب می­کند.

زیرساخت نرم افزاری به عنوان یک سرویس (PaaS) :

فروشندگان PaaS یک محیط توسعه به توسعه دهندگان نرم افزار ارائه می دهند.در مدل های PaaS یک پلت فرم محاسبات که معمولا شامل سیستم عامل است ، محیط اجرای زبان برنامه نویسی ، پایگاه داده و وب سرور را ارائه می دهد. توسعه دهندگان نرم افزار می تواند توسعه و اجرای راه حل های نرم افزاری خود را در یک پلت فرم ابر بدون هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت لایه های سخت افزار و نرم افزار زمینه ای انجام دهند. بوسیله PaaS ذخیره سازی منابع اساس و کامپیوتر به طور خودکار برای مطابقت با تقاضای نرم افزار مانند Microsoft Azure  ، Google App Engine   به طوری که کاربر ابر نیاز به تخصیص منابع به صورت دستی نداشته باشد.برخی از ادغام و مدیریت داده ها برنامه های کاربردی تخصصی PaaS را به عنوان مدل برای تحویل راه حل ارائه داده در اختیار می گیرند. برای مثال دو مدل iPaaS  و dPaaS دو مدل از این کاربرد تخصصی PaaS  می باشد.

iPaaS (ادغام بستر به عنوان سرویس) مشتریان را قادر به توسعه ، اجرا و یکپارچه سازی داده های خود می کند.بر اساس مدل یکپارچه iPaaS مشتریان درایو ، توسعه و بکارگیری از یکپارچگی بدون نصب و یا مدیریت هر سخت افزار و یا میان افزار را امکان می­سازد.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) :

برای مدل نرم افزار به عنوان یک سرویس ، مشترک ها برای دسترسی به نرم افزار و پایگاه داده ها سرویسی وجود دارد.سرور مجازی فارسی که ارائه دهنده ابر است زیرساخت ها و سیستم عامل را در برنامه های کاربردی مدیریت می­کند. SaaS گاهی اوقات به عنوان “نرم افزار به روی تقاضا” نامیده می شود و معمولا بر اساس پرداخت به ازای استفاده و یا با استفاده از پرداخت هزینه اشتراک محاسبه  شود.

در مدل SaaS ، برنامه های کاربردی ابر از برنامه های دیگر در مقیاس پذیری که آنها را می توان با وظایف شبیه سازی بر روی چندین ماشین مجازی را در زمان اجرا به دست آورد. Load balancer ها توزیع کار را بیشتر از مجموعه ای از ماشین های مجازی انجام می دهند این کار باعث می شود که کاربر ابر فقط یک نقطه دسترسی داشته باشد.

برنامه های کاربردی SaaS معمولا به صورت یک هزینه ماهانه یا سالانه تحت هر کاربر ارائه داد بنابراین قیمت مقیاس پذیز و قابل تنظیم که اگر کاربران اضافه شود و یا حذف شوند.