مرکز آموزش

مرحله دوم - اولین برنامه

اعضا > مرکز آموزش > زبان های برنامه نویسی > آموزش PHP > مرحله دوم - اولین برنامه

پی اچ پی php یکی از قویترین زبان های برنامه نویسی وب برای طراحی صفحات پویا هستش که معمولا روی وب سرور Apache اجرا میشه! php مخفف PHP: Hypertext Preprocessor هست و کدهای اون قابلیت قرارگرفتن در میان کدهای html رو دارند که این یک ویژگی مهم به حساب میاد. زبان php بسیار شبیه زبان های C,Java و Perl هست. هدف php ایجاد صفحات پویا توسط برنامه نویسان در سریع ترین زمان ممکن بیان شد. این زبان تعداد زیادی از پایگاه های داده مثل MySQL ، Oracle و SQL Server رو پشتیبانی میکنه اما اغلب توسعه دهندگان ترجیح میدند که از MySQL به عنوان بانک اطلاعاتی صفحاتشون استفاده کنند ( MySQL یک پایگاه داده مناسب برای بیشتر سیستم های کوچک و بزرگ هست که امکان استفاده از اون به صورت رایگان وجود داره). امروزه وب سایت های زیادی رو میتونید ببینید که با php طراحی شده اند.

حالا چرا php؟

دلایل استفاده از php رو در زیر ببینید:

  • مفسر php روی سیستم های مختلفی قابل اجراست مثل Linux یا Windows

  • روی بیشتر سرورها قابل اجراست مثل Apache و IIS

  • دانلود و استفاده ازش مجانی هستش.

  • به راحتی قابل یادگیریه.

همانطوری که توی قسمت قبل گفتم برای شروع کار و نوشتن اولین برنامه ، باید Apache و php روی سیستمتون نصب باشند و برای این کار استفاده از پکیج Xampp رو پیشنهاد کردم!

برای اینکه برنامه ها و سایت های php مون اجرا شوند باید اونها رو حتما توی مسیر C:\xampp\htdocs\xampp ذخیره کنیم.

یعنی اول باید وارد پوشه محلی که xampp نصبه بشیم مثلا c:\xampp بعد باید پوشه htdocs و بعد هم پوشه xampp رو باز کنیم!

پیشنهادها

اول: از این پوشه آخر یک میانبر روی desktop بسازید تا بعد از این راحت تر بتونیم پیداش کنیم! - یعنی یک میانبر به مسیر C:\xampp\htdocs\xampp

دوم: تو این پوشه برای هر وب سایت یا برنامه ای که می نویسید یک پوشه Folder ایجاد کنید که مدیریت فایل هاتون هم راحت تر بشه!

هر برنامه یا وب سایتی که با php نوشته میشه معمولا از یک یا تعدادی فایل با پسوند php تشکیل میشه برای مثال اسمش میتونه به شکل safehAvval.php یا مثلا index.php و ...

نوشتن اولین برنامه

تو مسیری که گفتم یه پوشه به اسم myWebSite ایجاد کنید و بعد از این فایل ها و صفحاتی که برای تمرین یا مثال ها باهاشون کار میکنید رو تویه این پوشه - که مطمئنم تو این مسیر ساختید - ذخیره کنید. یعنی باید به شکل روبرو باشه C:\xampp\htdocs\xampp\myWebSite

حالا تو پوشه myWebSiteیک فایل به نام index.php ایجاد کنید!

چه جوری آخه؟

برنامه notepad++ یا notepad ویندوز رو اجرا کنید!

از منوی فایل گزینه New رو انتخاب کنید تا یه document جدید واستون بسازه داخلش دستورات زیر رو بنویسید

‍‍```php <?php echo 'Hello World! I will learn php as soon as possible...'; ?>



بعد اون رو تویه مسیر C:\xampp\htdocs\xampp\myWebSite به نام index.php ذخیره کنید! حالا مرورگرتون رو اجرا کنید - سعی کنید از Firefox3 استفاده کنید - و آدرس localhost/xampp/myWebSite یا localhost/xampp/myWebSite/index.php رو تایپ کنید - یادتون نره که باید Apache  و MySQL رو از کنترل پانل Xampp استارت Start کرده باشید - حالا اگر همه چیز رو دقیق انجام داده باشید باید توی مرورگر Hello World! I will learn php as soon as possible... نمایش داده بشه!

توجه کنید که دستورات php باید بین <? و php?>  قرار بگیرن البته میتونید به جایه php?> از ?> تنها هم استفاده کنید اما بهتر اینه که از شکل اول php?> استفاده کنید.

گفتی که کدهای php میتونن بین کدهای html قرار بگیرن! چه جوری؟

توی مثال آخر میتونید ببینید که چطور این کار انجام میشه! حواستون حتما هستش که هر جا از دستورات php استفاده کردم اونها رو بین <? و php?> قرار دادم!
آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟
293 کاربر این را مفید یافتند 540 نظرات

در همین زمینه