چگونه ایمیل مارکتینگ کنیم ؟

اعضا > مرکز آموزش > آموزش کار با نرم افزار های مورد نیاز > نرم افزار ایمیل مارکتینگ > چگونه ایمیل مارکتینگ کنیم ؟

امروزه ارسال ایمیل تبلیغاتی بسیار ساده می باشد و با داشتن یک سرور مجازی و نرم افزار ایمیل مارکتینگ و استفاده از پروتکل SMTP به سادگی می توان اقدام به ارسال ایمیل تبلیغاتی یا به اصطلاح ایمیل مارکتینگ نمود اما در این بین نیز سیستم های ضد اسپیم (Anti-Spam) نیز بی کار نشسته اند و مرتبا و به صورت خودکار اقدام به مسدود سازی ایمیل های ارسالی و در نهایت سرور های ارسال ایمیل تبلیغاتی یا اسپم می نمایند. حال در این بین نیز ارسال ایمیل تبلیغاتی یک نیاز است و می بایست با شناخت راه حل های موجود اقدام به ارسال ایمیل تبلیغاتی نمود.

طبق قوانین بین المللی ارسال ایمیل های تبلیغاتی که به صورت ناخواسته باشد جرم می باشد و جرائم سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، اگر دقت کرده باشید شما خیلی کم ایمیل های تبلیغاتی از شرکت های اروپایی و آمریکایی دریافت می نمایید و اصل تبلیغات ناخواسته از سوی کشورهای بی قانون همچون آسیای شرقی می باشد. این بدان معنا نیست که بقیه توان ارسال اینگونه تبلیغات و بازاریابی های گسترده را ندارند ، دلیل آن قوانین جاری بین المللی می باشد.

ایران نیز عضو تعهده نامه بین المللی قرار دارد و موظف است جلوی تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ را بگیرد اما به دلیل خلع های قانونی این اتفاق در کشور ما رخ نمی دهد و می توان اقدام به ارسال ایمیل تبلیغاتی نمود.

حال سوال اصلی ایجاست که تنها کافیست سرور مجازی و نرم افزار ایمیل مارکتینگ داشته باشیم و اقدام به ایمیل مارکتینگ و تبلیغاتی ایمیلی نماییم و یا می بایست ترفند هایی استفاده کنیم که بتوانیم سیستم های ضد اسپم را دور زده و اقدام به ارسال نماییم.

متاسفانه از سال 2006 به دلیل تحریم ها آدرس های آی پی داخلی نیز نمی توانند اقدام به ارسال ایمیل های انبوه کنند، لذا می بایست از سرویس های خارجی استفاده نمود، حال سرویس های خارجی نیز جز قوانین ضد اسپم می باشند.

در این بین میزبان پایتخت اقدام به تهیه دانشنامه ای نموده است که بتوان از این قوانین گذر کرد اما این نکته لازم به ذکر است که میزبان پایتخت نیز همواره به قوانین بین المللی پایبند است و این دانشنامه ارائه شده تنها برای ارتقا سطح دانش می باشد لذا همواره از راه های قانونی ارساالها را انجام دهید.

در اول باید بشناسیم که ایمیل چگونه ارسال می گردد، که این موضوع در این بحث خیلی مهم نیست اما این نکته مهم است که سیستم های ضد اسپم چگونه کار می کنند.

اگر دقت کرده باشید همواره سیستم های ضد اسپم تاکید بر رکورد های DNS دارند این رکورد ها مانند Hostname, PTR, rDNS , SPF , DomainKey , ... می شود پس حتما موضوعی هست که تمامی آن ها بر این اساس تاکید می کنند.

نکته اول این است که این رکورد ها را درست ایجاد نماییم و از صحت آن ها مطمئن شویم، میزبان پایتخت برای کلیه سرویس های خود این عملیات را انجام می دهد.

حال اولین ایمیل ارسال می گردد، سیستم های ضد اسپم حساس می شوند و رکورد های را بررسی می کنند، می بینند که رکورد ها صحیح هستند و ایمیل مربوطه را در لیست خودشان قرار می دهند و در لیست خودشان رکورد ها را می نویسند. حال مطمئن می شوند که اگر ایمیل دیگری با متن و اطلاعات مشابه ارسال گردد می بایست این رکورد ها را داشته باشد پس مثلا اگر شما صاحب یک شرکت هستید شخس دیگری از سوی شما ایمیل ارسال کند و همه آن ها اسپم می شود زیرا شما صاحب امتیاز آن ایمیل هستید و اگر شما ارسال نمایید اسپم نمی شوید.

اکنون شما چندین امتیاز مثبت دریافت کرده اید و به سیستم های ضد اسپم کمک کرده اید که ایمیل های مخرب و غیر اصلی را شناسایی کند و ایمیل های شما با کلید های SPF , DomainKey ارسال می گردد که همواره معرف این می باشد که شما صاحب امتیاز هستید.

حال که شما قانون اول را رعایت کرده اید به صورت کامل به سیستم های ضد اسپم شناسایی شده اید و نکته بعدی ترافیک ارسالی از سرور شما می باشد. نکات خیلی زیادی در این باره است که به طور مثال سیستم های ضد اسپم Alexa سایت شما، رنک سایت شما و ترافیک کلی سایت شما را بررسی می کنند و مثلا سایتی که کلا 1000 بازدید دارد نمی تواند روزانه تعداد زیادی ایمیل ارسال کند چون سیستم ضد اسپم این احتمال را می دهد که چگونه ممکن است تعداد بازدید سایت کم باشد و شما کاربران بسیار زیادی داشته باشید به همین دلیل است که میزبان پایتخت ارسال ساعتی 500 عدد را پیشنهاد می دهد چون شما بازدید ندارید، همچنین برای یک سیستم بهینه این نکته مهم است که مثلا آدرس های لینکی که در ایمیل قرار داده می شود نیز بازدید کافی را داشته باشد.

اثبات این موضوع هم بسیار ساده است هنگامیکه شما تبلیغ برای یک سایت پربازدید می کنید اسپم های شما بسیار کم است و بازخورد باالایی دارید ولی برای یک سیستم نوپا تبلیغ می کنید بسیار بازخورد پایین و ریسک اسپم بالایی دارید.

نکته بعدی بر سر لیست ایمیل شماست، طبق قوانین جهانی شما می بایست Mailing List داشته باشید، منظور از Mailing List این است که کاربر در سیستم شما ایمیل خود را وارد نموده و شما ایمیل تایید برای آن ارسال نمایید و در صورت تایید ایمیل که آن ایمیل حاوی لینک تایید است شما اجازه خواهید داشت کاربر را در لیست Mailing List خودتان قرار دهید

به طور حتم برای ارسالات تبلیغاتی این اتفاق هیچ گاه رخ نمی دهد زیرا شما لیستی را پیدا می کنید که هیچگاه برای کاربر ایمیل تایید نفرستاده اید ! این ترفند به چند صورت انجام می شود به طور مثال شما می توانید از عبارت Thank you for Subscribing into our Mailing-List استفاده نمایید و در بخش دیگر متن خودتان را به فارسی وارد نمایید و ربات های ضد اسپم را گول بزنید که به طور مثال کاربر عضو لیست شده است و این اولین درخواست می باشد اما این نکته را در نظر بگیرید که ربات ها خیلی هوشمند هستند و برای دفعات بعدی نمی بایست این متن را بنویسید.

نکته بعدی داشتن لیست های مناسب می باشد که سعی کنید به هیچ عنوان از لیست های ایمیل خارجی استفاده ننمایید زیرا سیستم های ضد اسپم متصل به DNS ها و دیتاسنتر های و MailServer ها هستند، هنگامیکه شما ایمیل به تعداد زیاد به کاربران خارجی با متن فارسی می فرستید نرخ بازخورد بسیار پایین است و سیستم ضد اسپم متوجه می شود که شما اسپم ارسال می کنید زیرا هیچگاه از لیست های خارجی استفاده نکنید.

نکته بعدی در رابطه با لیست های قدیمی و عمومی می باشد، این لیست ها در اختیار سیستم های ضد اسپم هست لذا هنگامیکه شما ایمیل ارسال می کنید به طور مثال به 100 کاربر سیستم ضد اسپم نیز ارسالات شما را با بانک خود مقایسه می کند و متوجه می شود که شما از همان لیستی که او در اختیار دارد و می داند که هزاران نفر دیگر نیز در اختیار دارند در حال استفاده هستید لذا به هیچ عنوان از این لیست ها استفاده ننمایید زیرا اصلا سیستم ضد اسپم خودش رو برای بررسی موضوعات دیگر خسته نمی کند و شما به آشکارا می گویید که لیست را از کس دیگری دریافت کرده اید و اسپم ارسال می کنید.

در ارسال ایمیل نکته پالایش آدرس ها و دریافت Bounce ها بسیار مهم و حیاتی است این رویه هم برای سیستم های ضد اسپم بسیار ساده است زیرا همان طور که گفته شد قرار است شما ابتدا برای کاربر درخواست عضویت را ارسال نمایید که کاربر درخواست نموده عضو سیستم شود حال وقتی شما به لیستی ایمیل ارسال می کنید که بیشتر ایمیل های آن وجود ندارد یعنی اصلا کاربری درخواست نداده تا عضو شما شود، به همین دلیل همواره می بایست لیست ایمیل را پالایش نمود و ایمیل های حذف شده یا از بین رفته را حذف نمود.

نکته بعدی در رابطه با اشتباه رایج ارسال کنندگان می باشد که فکر می کنند سیستم های ضد اسپم سوار بر ایمیل سرور های معروف مثل یاهو ، جیمیل و هات میل هستند و سرور های سایت های شخصی توان شناسایی را ندارد، سالیانی هست که تمامی سرور ها از لیست های محتلف استفاده می کنند و متصل به سرویس های ضد اسپم هستند و به راحتی شما را گزارش می دهند. این امکان برروی بیشتر کنترل پنل ها به صورت پیش فرض فعال است و لذا می بایست مراقب این موضوع باشید. زیرا این موضوع برای صاحبان سرور بسیار مهم است که شما را سریعا به سیستم های ضد اسپم گزارش می دهند تا از شر ترافیک ارسالی از سوی شما برروی سرورهای خودشان خلاص شوند.

در نهایت ارسال ایمیل تبلیغاتی و اسپم و ایمیل مارکتینگ داستان های بسیاری دارد که با رعایت نکایت ساده می توان خیلی ساده از شر آن ها خلاص شد اما تمامی این نکات ذکر شده و نکات بسیار دیگر نیاز به شناخت کامل سیستم های ضد اسپم می باشد. حال برای شروع می توانید از مقاله دیگر در رابطه با راهکار تنظیم سیستم ایمیل مارکتینگ برروی سرور های میزبان پایتخت را مطالعه نمایید. لطفا مقالات میزبان پایتخت را به اشتراک نگذارید زیرا جمع آوری اطلاعات این مقالات برای این گروه بسیار هزینه بر و زمان بر می باشد و لذا با عدم اشتراک مقالات و استفاده صحیح این گروه را حمایت نمایید تا امکان نگارش بیشتر فراهم باشد.

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟
320 کاربر این را مفید یافتند 677 نظرات

در همین زمینه